ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی

هدف از این پایان نامه ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی می باشد

دانلود ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی

دینداری جوانان
پایبندی به دین 
دانلود پایان نامه نگرش جوانان به دین
دین ورزی جوانان
دانلود پایان نامه پایبندی به دین در دانشجویان
پایبندی مذهبی دانشجویان
دانلود پایان نامه دین ورزی جوانان دانشگاهی
ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 364 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125

دانلود پایان نامه رشته علوم تربیتی

ارزیابی دین ورزی جوانان حوزوی و دانشگاهی

چكیده:
دانشگاه با گسترش وسیع آموزشی و حجم زیاد مخاطبانش از عرصه هایی است كه نقش كلیدی در اندیشه سازی و اندیشه پروری در جامعه ها دارد. اهمیت غیر قابل انكار دانشگاه در تعمیق ارزشها و هنجارهای اجتماعی واقعیتی است كه به یقین از نگاه تیز بین مسئولین و سیاست گذاران آموزشی پنهان نمانده و كوشش های گوناگون در اصلاح و بهبود كیفیت فضا و محتوای آموزشی در دانشگاه ها از مصادیق بارز آن است . لیكن تلاشهای صورت گرفته از سوی مسئولین در مقایسه با اهمیت سرمایه های مادی و معنوی كه دانشگاه چه در بعد مادی و چه در ابعاد انسانی در اختیار سیاست گذاران و متولیان امر آموزشی قرار می دهد، بسیار اندك است لذا مغنتم دانستن این سرمایه ها و استفاده بهینه از آنها از ضرورت های اساسی است كه لزوم تحقیق و پژوهش در ارتباط با میزان مقید و پایبندی دانشجویان به دین را آشكار می سازد.
همچنین محیط دانشگاه از بهترین عرصه هایی است كه بستر لازم جهت ایجاد و ابقاء اندیشه های دینی را در ذهن دانشجویان فراهم می آورد و به دلیل برخورداری از امكانات گوناگون فرصت آشنایی هر چه بیشتر و عمیق تر دانشجویان با معارف دینی را در اختیار آنان قرار می دهد از دیگر سوی كمیت و كیفیت سرمایه انسانی كه در اختیار دانشگاه است یعنی دانشجو و بویژه شرایط خاص سنی و روحی- روانی كه دانشجویان در سنین تحصیل در دانشگاه از آن برخوردارند قابلیت انعطاف و تأثیر پذیری بیشتری را در آنها ایجاد نموده كه این می تواند بعنوان مهمترین امكان توسط مسئولیت مورد استفاده بهینه قرار گرفته و به ارتقاء و رشد فكری دانشجویان در زمینه مسائل دینی كمك كند.
این موارد در كنار انتظار جامعه از نقش غیر قابل انكار دانشگاه در ایجاد زیر بناهای فكری و شخصیتی جوانان و مطالبات به حق جامعه از دانشگاه در تأمین فضای فكری سالم و ترویج آن به سایر ابعاد زندگی اجتماعی دلیل دیگری است كه دقت نظر در حوزه مذكور و بررسی های لازم در این خصوص را می طلبد. گذشته از موارد ذكر شده در فوق موج گسترده تبلیغات منفی علیه باور داشتها و انكارهای دینی در كشورهای مسلمانان و بویژه در كشورها كه از سوی دشمنان و رسانه های خارجی به طور همه جانبه ذهن و فكر اقشار مختلف و بویژه جوانان را هدف قرار داده، واقعیتی است كه غفلت از آن عواقب وخیمی برای جامعه در ابعاد گوناگون به بار خواهد آورد لذا توجه به این امر و مقابله با آن از طریق آگاهی از میزان پابندی دانشجویان دانشگاه به دین و انگاره های دینی و برنامه ریزی اصولی در جهت حفظ و ارتقاء مؤلفه های دینی، ضرورت پرداختن به این موضوع را بطور جدی خاطر نشان می سازد.
کلمات کلیدی:

دینداری جوانان

پایبندی به دین

نگرش جوانان به دین

مقدمه:
ارزش های دینی و ملی برای همه انسان ها و همه جوامع مهم است و رعایت آن ها امری ضروری به شمار می رود. سلامت انسان و اجتماع به نسبت بهره مندی از ارزش های انسانی است و با حفظ رابطه ارزش هاست كه می توان با مواجه شدن با پدیده ها روابط منطقی برقرار كرد. قطع یا فاصله بین ارزش ها موجب انحراف یا زوال آن ها می شود و انسان را از حقایق دور نگه می دارد. در اصطلاح جامعه شناسی، ارزش اجتماعی عبارت است از چیزی كه مورد پذیرش همگان است و جامعه ای پایدار می ماند كه ابتدا بر نگه داری و حفظ ارزش های انسانی و ملی خود اهتمام ورزد. نوجوانان و جوانان نقش مهم و تعیین كننده ای در ساختن جامعه به عهده دارند.
سنین نوجوانی و جوانی از نظر تربیت، دوره نسبتاً دشوار زندگی و یكی از بحرانی ترین مراحل آن می باشد كه با بلوغ جنسی همراه است. تغییرات این دوره تنها در یك جنبه خلاصه نمی شود، بلكه در ابعاد مختلف عاطفی، جسمی، روانی و ارزش های مختلف آن صورت گرفته و تعامل آن ها در فرآیند زندگی یك فرد بسیار قابل ملاحظه است. علاوه بر پیچیدگی موضوع، یافتن زبان ارتباطی با مخاطبان این قشر نیز، موضوع دشواری است؛ به طوری كه آنان هرنوع ارتباطی را پاسخ نمی دهند و تنها به كنش هایی عكس العمل نشان می دهند كه به خوبی اثبات كنند و موفق به درك آن ها شده باشند.
نوجوان و جوان می خواهد براساس تفكر و برهان عقلی و دلایل منطقی، مطالب و مسائل مذهبی را بررسی و قبول نماید، زیرا مسائل مذهبی، غالباً در این دوره ارزش واقعی پیدا می كنند و در نظام های زندگی ادغام می شوند؛ لذا، نشان دادن واقعیت های دینی به آن ها در گرایش بیشتر آنان به مذهب مؤثر است و تعصبات غلط باعث سرخوردگی آنان از مذهب ومذهبی ها می گردد. بنابراین، طرز ارائه مسائل مذهبی به آنها بسیار اهمیت دارد و باید دانست كه چه مسائلی را در این دوره به آن ها گفت كه از دین زده نشوند و در عین حال باید آن مسائل را با زندگی تطبیق داد، به طوری كه مسائل دینی با تجربه و عمل توأم شود، تا به زودی از فكر جوان خارج نشود و اثرش در رفتار او ثابت بماند؛ یعنی، دین و علم را با هم به آنان آموزش داد. «اشپرانگر» معتقد است كه در دوره نوجوانی و جوانی ارزش های اساسی زندگی به ترتیب اهمیت به صورت قطعی تر و پایدارتر شكل می گیرد و ارزش های حاكم بر فرد تعیین كننده نوع شخصیت او به شمار می رود.
فهرست عناوین
فصل اول: كلیات تحقیق
طرح مساله
ضرورت و اهمیت مساله
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
سوالات تحقیق
فصل دوم : پیشینه تحقیق
بررسی آثار و پژوهشهای انجام شده
فصل سوم: ادبیات موضوع
تعاریف مفاهیم و متغیرهای اساسی تحقیق
چهارچوب فكری تحقیق وارائه نظریات مرتبط با موضوع تحقیق
فصل چهارم : روش تحقیق
تعریف جامعه آماری و حجم نمونه
روش گردآوری اطلاعات
فصل پنجم : خلاصه نتایج
تجزیه و تحلیل یافته ها
نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیتهای تحقیق
پرسشنامه
فهرست منابع
فهرست مطالب
الف ـ سیمای پاسخگویان 47
الف ـ 1 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب جنسیت 47
الف ـ2ـ توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل 48
الف ـ3ـ توزیع پاسخگویان بر حسب گروه سنی 49
الف ـ 4 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 50
الف ـ 5 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی 51
الف ـ 6 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب سال ورودی به دانشگاه 52
الف ـ 7 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت فعالیت 53
الف ـ 8 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب میزان متوسط درآمد ماهیانه خانواده 54
الف ـ 9 ـ توزیع پاسخگویان بر حسب تعداد اعضای خانواده 55
ب ـ توصیف نظرات پاسخگویان 56
ب ـ 1 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین 56
ب ـ 2 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر ارتباط با گروه همسالان کم اعتقاد 57
ب ـ 3 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر وضعیت ظاهری 58
ب ـ4 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر وضعیت ظاهری اساتید 59
ب ـ5 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر اسلامی کردن متون درسی در دانشگاه 60
ب ـ6 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر برگزاری آئین مذهبی در دانشگاه 61
ب ـ7 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر داشتن حجاب و رعایت آن 62
ب ـ8 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر پوشش و آرایش 63
ب ـ9 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر اهمیت دادن به نماز 64
ب ـ 10 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیربرپایی نماز جماعت در دانشگاه 65
ب ـ11 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر پایبندی اساتید به دین 66
ب ـ 12 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر اسلامی شدن فضای دانشگاه 67
ب ـ 13 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر تحصیلات خانواده 68
ب ـ 14 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در مناطق شهری 69
ب ـ1 ـ 14 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در مناطق پایین شهر 69
ب ـ2 ـ 14 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در مناطق متوسط شهر 70
ب ـ3 ـ 14 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در مناطق بالای شهر 71
ب ـ 15 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین با توجه به محل سکونت 72
ب ـ1 ـ 15 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در شهر 72
ب ـ 2 ـ 15 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان پایبندی به دین در روستا 73
ب ـ 16 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر درآمد 74
ب ـ 17 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر برخورداری از رفاه اقتصادی 75
ب ـ 18 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر سختگیری در مسائل اسلامی در دانشگاه 76
ب ـ 19 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مطالعه کتب مذهبی در بین دانشجویان 77
ب ـ 20 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیر مطالعه مذهبی 78
ج ـ توصیف نتایج 79
ج ـ 1ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر فضای رشد دانشجو برمیزان پایبندی به دین 79
ج ـ 2ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر پوشش و حجاب برمیزان پایبندی به دین 80
ج ـ 3ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر برخورداری از رفاه اقتصادی برمیزان پایبندی به دین 81
ج ـ 4ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر اهمیت دادن به نماز برمیزان پایبندی به دین 82
ج ـ 5 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر محل سکونت بر میزان پایبندی به دین 83
ج ـ6 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیر داشتن مطالعه مذهبی بر میزان پایبندی به دین 84
ج ـ 7ـ توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان تاثیرسختگیری در دانشگاه برمیزان پایبندی به دین 85
د ـ رابطه بین متغیرهای وابسته و متغیرهای مستقل 86
د ـ 1ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و متغیر جنسیت 86
د ـ 2ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و متغیر وضعیت تاهل 88
د ـ3 ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و متغیر گروه سنی 89
د ـ 4 ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و متغیر رشته تحصیلی 91
د ـ 5 ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و وضعیت اشتغال 94
د ـ 6 ـ رابطه بین متغیرهای وابسته تحقیق و میزان متوسط درآمد ماهیانه خانواده 94
د ـ 7 ـ رابطه بین میزان تاثیر تحصیلات خانواده و تعداد اعضای خانواده 95
فهرست جداول
جدول شماره‌ 1ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت 47
جدول شماره 2 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل 48
جدول شماره 3 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب گروه‌های سنی 49
جدول شماره 4 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رشته تحصیلی 50
جدول شماره 5 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت فعالیت 51
جدول شماره 6 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سال ورودی به دانشگاه 52
جدول شماره 7 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت فعالیت 53
جدول شماره 8 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب متوسط درآمد ماهیانه خانواده